Průvodce pro obce - jen DEV a TEST
Začínáme
Registrace ověřovatele
Aby váš úřad mohl začít ověřovat klienty s využitím aplikace eDoklady pomocí mobilní nebo webové aplikace, je nutné nejprve provést registraci do Správy ověřovatelů lokálním administrátorem vašeho úřadu prostřednictvím přístupových údajů JIP/KAAS. Lokálním administrátorem se rozumí správce služeb Czech POINT a JIP/KAAS ve vaší organizaci. Pro registraci můžete využít jak přístup do aplikace Správa ověřovatelů, tak do aplikace webové čtečky ověřovatele.
Pro správu eDokladů a mobilní ověřovací aplikace:
https://edoklady.gov.cz/podpora-overovatelu/clanky-a-navody/registrace-organizace-do-spravy-overovatelu
https://sprava.edoklady.gov.cz/
Pro správu webové ověřovací aplikace:
https://edoklady.gov.cz/podpora-overovatelu/clanky-a-navody/registrace-a-prihlaseni-do-webove-ctecky-overovatele
https://ctecka.edoklady.gov.cz/
Ve Správě ověřovatelů zajišťuje Správce registraci své organizace, nastavení tzv. Lokálních účtů pro své zaměstnance k přístupu do ověřovacích aplikací, generování jednorázových kódů pro mobilní aplikace, (pokud budete využívat mobilní aplikaci k ověřování bez registrace zaměstnance prostřednictvím JIP/KAAS nebo lokálního účtu) nebo konfiguraci API. Naopak ve webové ověřovací aplikaci nastavuje Správce virtuální přepážky a sady údajů organizace.
Nastavení oprávnění zaměstnancům v JIP/KAAS
V aplikaci Správa dat: https://www.czechpoint.cz/spravadat/ vaším lokálním administrátorem služeb Czech POINT a JIP/KAAS přidělíte vašim zaměstnancům roli Ověřovatel v AIS eDoklady Správa ověřovatelů a určení zaměstnanci budou tak moci přistupovat do ctecka.edoklady.gov.cz a mobilní aplikace pomocí JIP/KAAS.
K nastavení JIP/KAAS se vám bude hodit příručka pro lokálního administrátora: https://www.czechpoint.cz/data/prirucky/files/SOVM_lokalni_administrator.pdf. Konkrétně část 3.6.6 Přidělování přístupových rolí do AIS uživateli.Dále záleží, jaká osoba bude mít uvedenou agendu u vás v kompetenci, které přidělíte roli Správce v AIS eDoklady Správa ověřovatelů, ta bude moci ještě navíc přistupovat do sprava.edoklady.gov.cz.
Nastavení přístupu zaměstnancům přes lokální účet
Nově přibyla v aplikaci sprava.edoklady.gov.cz možnost zřízení lokálního účtu s přístupem do aplikací eDoklady. Jako přihlášený správce můžete nezávisle na JIP/KAAS vytvořit pro své zaměstnance unikátní přístupové účty do ověřovacích aplikací eDoklady v roli Ověřovatel nebo správce.
Přesný postup najdete na:
https://edoklady.gov.cz/podpora-overovatelu/clanky-a-navody/nastaveni-lokalniho-uctuOba přístupy do webové nebo mobilní ověřovací aplikace přes JIP/KAAS nebo lokální účet mohou být dále ze strany obecního/městského úřadu uděleny i příslušníkům obecní policie nebo zaměstnancům jiných spravovaných organizací.
Možnosti ověření
Na přepážkách budou pravděpodobně vaši zaměstnanci využívat webovou čtečku (https://ctecka.edoklady.gov.cz/) a bude jim stačit stolní počítač nebo notebook s rolí a přístupem v JIP/KAAS nebo přes vytvořený lokální účet a tiskárna (stačí černobílá) pro vytisknutí QR kódu nebo displej pro jeho zobrazení, a ideálně wifi pro připojení občanů bez mobilních dat.
Váš subjekt jako ověřovatel dále může využít mobilní aplikaci eDoklady, kam se registrujete pomocí JIP/KAAS, zřízeného lokálního účtu nebo vytvořeného párovacího kódu ze Správy ověřovatelů.
Jako mobilní čtečku lze využít libovolný chytrý telefon, který má operační systém Android ve verzi 10 a vyšší (např. Samsung, atd.) nebo iOS ve verzi op. systému 15 a vyšší (iPhone). Dále je potřeba, aby telefon uměl tzv. Bluetooth Low Energy a měl k dispozici fotoaparát. Pro správné fungování mobilní aplikace doporučujeme aplikaci stáhnout pouze přes podporované oficiální služby Google play a App Store. Aplikace nemusí fungovat správně u nepodporovaných alternativních verzí Androidu.
Obě varianty jsou rovnocenné, záleží čistě na vašem vybavení – zda máte k dispozici mobily nebo PC a na přístupech do JIP/KAAS nebo přes vytvořený lokální účet (v obou případech potřebujete mít přidělenou roli Ověřovatel nebo Správce).
Je tedy na vašem subjektu, jaký způsob ověření si vyberete, a který pro vás bude vhodnější. Je možné samozřejmě používat i oba způsoby ověření.
Obecní a krajské organizace
Co se týče organizací jako jsou například obecní policie, může být ze strany obecního/městského úřadu, který je zřizovatelem, umožněn přístup do webové nebo mobilní ověřovací aplikace přes JIP/KAAS nebo lokální účet.
Pro příslušníky obecní policie, případně i externím zaměstnancům dále může váš úřad sám nebo prostřednictvím přiděleného správce vygenerovat ve Správě ověřovatelů jednorázové kódy pro přístup do mobilní ověřovací aplikace . Tito ověřovatelé jsou pak v mobilní aplikaci přihlášeni přes jednorázový kód za úřad, který přístup umožnil ze Správy ověřovatelů. V mobilní aplikaci takto registrovaní ověřovatelé tedy vystupují i při ověření jménem své obce a nikoli za svou osobu nebo organizaci.
Modelový příklad: Obecní policie z obce Horní Obláčkov chce používat mobilní ověřovací aplikaci v terénu. Obrátí se na svůj obecní úřad, který udělí v JIP/KAAS přístup pro Správce eDokladů za obecní policii. Ten si vygeneruje řadu párovacích kódů pro policisty v terénu. Každý telefon má přidělen jeden párovací kód. Tito policisté budou v mobilní aplikaci po registraci i při ověření vystupovat jménem Obecní úřad Horní Obláčkov, bez upřesnění, že se jedná o obecní policii. Nově může obecní úřad nastavit ve Správě ověřovatelů pro příslušníky své obecní policie i lokální účty, kterými mohou přistupovat i do webové ověřovací aplikace a rovněž i do mobilní ověřovací aplikace.
Více informací se dozvíte na stránkách:https://edoklady.gov.cz/podpora-overovatelu/clanky-a-navodyhttps://edoklady.gov.cz/podpora-overovatelu/clanky-a-navody?filter=Mobilni-aplikace https://edoklady.gov.cz/podpora-overovatelu/clanky-a-navody?filter=Webova-ctecka https://edoklady.gov.cz/podpora-overovatelu/clanky-a-navody?filter=Sprava-overovatelu