Připojení na internet je potřeba při registraci, aktualizaci údajů a prokazování ověřovateli na přepážce.\"}},{\"@type\":\"Question\",\"name\":\"Můžu používat eDoklady i v zahraničí?\",\"acceptedAnswer\":{\"@type\":\"Answer\",\"text\":\"V současné době je možné eDoklady využívat pouze v České republice. Při cestách do zahraničí, i v rámci Evropské unie, je nadále třeba mít s sebou fyzický doklad občanského průkazu nebo cestovní pas. Od 1. ledna 2025 budete moci eDoklady používat na zastupitelských úřadech ČR v zahraničí.\"}},{\"@type\":\"Question\",\"name\":\"Mohu se aplikací eDoklady prokázat Policii ČR v terénu?\",\"acceptedAnswer\":{\"@type\":\"Answer\",\"text\":\"Od 1. 4. 2024 se můžete pomocí mobilní aplikace eDoklady v mobilu osobně prokázat Policii ČR v terénu. Od prvního července tohoto roku dále i na pracovištích a služebnách Policie České republiky. Více informací najdete na stránkách Policie ČR. Od 1. 1. 2024 řidiči nemusejí při cestách po ČR mít u sebe řidičský průkaz a technický průkaz, oboje však musí mít platné. Při silniční kontrole jsou ale povinni prokázat svou totožnost, a to např. pomocí občanského průkazu ve fyzické podobě dokladu nebo v jeho digitální podobě v mobilní aplikaci eDoklady. Podrobnější informace najdete na stránkách Ministerstva dopravy.\"}},{\"@type\":\"Question\",\"name\":\"Budu moci eDoklady použít i ve volebních místnostech?\",\"acceptedAnswer\":{\"@type\":\"Answer\",\"text\":\"V roce 2024 tato možnost ještě dostupná nebude. V okrskových volebních místnostech budete moci eDoklady využívat od 1. ledna 2025.\"}},{\"@type\":\"Question\",\"name\":\"Mohou eDoklady používat i cizinci žijící v ČR?\",\"acceptedAnswer\":{\"@type\":\"Answer\",\"text\":\"Aplikace je dostupná pouze pro občany ČR s platným českým občanským průkazem.\"}},{\"@type\":\"Question\",\"name\":\"Můžu mít v eDokladech i občanky svých blízkých osob?\",\"acceptedAnswer\":{\"@type\":\"Answer\",\"text\":\"Ne, zatím není možné mít v eDokladech občanky svých dětí, partnera ani dalších blízkých osob.\"}},{\"@type\":\"Question\",\"name\":\"Na co musím myslet, pokud chci eDoklady používat?\",\"acceptedAnswer\":{\"@type\":\"Answer\",\"text\":\"Pamatujte na dostatečně nabitý telefon a hlídejte si platnost vaší fyzické občanky. Pokud předpokládáte, že se budete prokazovat, hlídejte si aktuálnost vašeho dokladu v aplikaci. Doklad se automaticky aktualizuje, když jste připojeni k internetu a spustíte aplikaci.\"}},{\"@type\":\"Question\",\"name\":\"Jak zablokuju eDoklady, pokud mi telefon někdo ukradne?\",\"acceptedAnswer\":{\"@type\":\"Answer\",\"text\":\"V případě ztráty nebo krádeže telefonu můžete v Portálu občana odpojit aplikaci eDoklady, čímž se zruší vaše registrace v tomto zařízení a nikdo se do aplikace nedostane. Přečtěte si detailnější postup v tomto článku.\"}},{\"@type\":\"Question\",\"name\":\"Kdo všechno může pomocí eDokladů ověřit mou totožnost?\",\"acceptedAnswer\":{\"@type\":\"Answer\",\"text\":\"Všichni ověřovatelé podle tohoto harmonogramu. Jedná se o úřady státní správy, úřady obcí či jiné organizace státu, ale i soukromé firmy nebo jiné subjekty, kterým je uložena zákonná povinnost ověřit vaši totožnost nebo osobní údaj.\"}},{\"@type\":\"Question\",\"name\":\"Chci odpojit zařízení s eDoklady a přihlásit na něm někoho jiného. Je to možné?\",\"acceptedAnswer\":{\"@type\":\"Answer\",\"text\":\"Ano, ale po odpojení vyčkejte alespoň jednu hodinu, než budete registrovat jinou osobu. Mějte zároveň na paměti, že na jednom zařízení může být registrována pouze jedna osoba. Není možné mít např. v jednom mobilu eDoklady více členů rodiny.\"}},{\"@type\":\"Question\",\"name\":\"Je možné k eDokladům přistupovat pomocí API?\",\"acceptedAnswer\":{\"@type\":\"Answer\",\"text\":\"Tato možnost přibyla v dubnu 2024. Přes rozhraní (API) mohou úřady napojit svoje evidence a své systémy na eDoklady pro snadný přenos dat. Není pak nutné údaje ručně přepisovat. Dostupná je i možnost stahovat výpisy z mobilní čtečky ve formátu .pdf, připravuje se i .cbor.\"}},{\"@type\":\"Question\",\"name\":\"Co potřebuju, abych mohl začít používat eDoklady jako ověřovatel?\",\"acceptedAnswer\":{\"@type\":\"Answer\",\"text\":\"Pokud chcete využívat mobilní čtečku: stačí mít chytrý telefon s podporou Bluetooth a fotoaparátem (Android od verze 11, iOS od verze 15). Pokud chcete využívat webovou čtečku (ze začátku dostupná pouze pro úřady): stolní počítač nebo notebook (připojený k internetu) s tiskárnou pro vytisknutí QR kódu (stačí černobílá), případně displejem pro jeho zobrazení, a ideálně wifi pro připojení občanů bez mobilních dat. Pro registraci do mobilní čtečky vám postačí buď JIP/KAAS (úřady), datovka (podnikatel nebo firma), párovací kód ze správy ověřovatelů nebo lokální účet od Správce ověřovatelů. Pro registraci do webové čtečky musíte mít JIP/KAAS, lokální účet nebo datovku.\"}},{\"@type\":\"Question\",\"name\":\"Jaký je rozdíl mezi mobilní a webovou čtečkou pro ověřovatele?\",\"acceptedAnswer\":{\"@type\":\"Answer\",\"text\":\"Obě mají obdobné funkcionality. V mobilní čtečce zatím není možnost pořizovat exporty dat do .cbor (pouze do .pdf). Také se v ní nezobrazují sady organizace. Jsou v ní ale dostupné globální sady a lze si vytvářet sady vlastní. Mobilní čtečka je dostupná v mobilní aplikaci eDoklady všem. Webová čtečka v první fázi dostupná pouze úřadům, aby nemusely nakupovat žádné speciální vybavení. Nyní je i webové čtečka dostupná všem. Je na organizacích, aby si vybraly způsob, který pro ně bude vhodnější. Je možné používat oba dva.\"}},{\"@type\":\"Question\",\"name\":\"Dají se eDoklady použít i offline?\",\"acceptedAnswer\":{\"@type\":\"Answer\",\"text\":\"V mobilní čtečce probíhá kontrola totožnosti offline. Připojení na internet je potřeba při registraci a při aktualizaci aplikace. Pokud budete chtít využívat webovou čtečku, je potřeba mít stolní počítač nebo notebook připojený k internetu.\"}},{\"@type\":\"Question\",\"name\":\"Jak je zaručeno, že údaje dokladů nebudou zfalšovatelné?\",\"acceptedAnswer\":{\"@type\":\"Answer\",\"text\":\"Údaje v eDokladech jsou označeny speciální elektronickou pečetí. Každý ověřovací proces zahrnuje kontrolu této pečeti. To zaručuje, že údaje nebudou falšované. Pokud by předávaný údaj nenesl pečeť, bude aplikací automaticky považován za neplatný.\"}},{\"@type\":\"Question\",\"name\":\"Mohu údaje z eDokladů rovnou kopírovat?\",\"acceptedAnswer\":{\"@type\":\"Answer\",\"text\":\"Ano, ověřovatelé mohou údaje z eDokladů zkopírovat, pokud je sada požadovaných údajů nastavena ke kontrole i kopírování a zpracování. Občanovi je v takovém případě vždy sděleno v jeho aplikaci v rámci žádosti od ověřovatele, že poskytnuté údaje budou kopírovány a zpracovány.\"}},{\"@type\":\"Question\",\"name\":\"Mohu pořizovat výpisy eDokladů?\",\"acceptedAnswer\":{\"@type\":\"Answer\",\"text\":\"Ano, ověřovatelé mohou vytvářet výpisy údajů z eDokladů. Občanovi to bude v takovém případě vždy sděleno v jeho aplikaci v rámci žádosti od ověřovatele.\"}},{\"@type\":\"Question\",\"name\":\"Budou mít okrskové volební komise povinnost přijímat eDoklady při volbách konaných v roce 2024?\",\"acceptedAnswer\":{\"@type\":\"Answer\",\"text\":\"Ne, okrskové volební komise nebudou povinny přijímat eDoklady v roce 2024. Povinnost akceptovat eDoklady pro ně nastane od 1. ledna 2025.\"}}]}","id":"show-faq-schema"}])
Pokud chcete vytvořit ověřovací sadu pro vaši organizaci, máte při vytvoření zvolit, zda bude dostupná všem uživatelům (zaměstnancům vaší organizace) nebo uživatelům ve vytvořených skupinách (musí povolit administrátor skupiny)
Ověření osoby ve webové čtečce dle nastavení Správy skupin
Po nastavení všech náležitostí ze strany správce se přihlášené osobě do webové čtečky a vybrané/jemu určené přepážky v rámci přidělené skupiny zobrazí přednastavené ověřovací sady určené plošně pro celou organizaci nebo i pro jeho skupinu.
Aby uživateli nebylo umožněno vytvářet a používat vlastní nebo globální ověřovací sady, je nutné v aplikaci Správa ověřovatelů v Nastavení zakázat vytvářet a používat vlastní datové sady a použití globálních sad všem zaměstnancům.
Aktuálně je to možné pouze u webové čtečky. Synchronizaci nastavených dat i s mobilní čtečkou připravujeme.
Ano. Více informací k zavedení a hromadně správě většího množností osob pro ověřování eDokladů najdete v technické dokumentaci k API a v častých dotazech:
Ano ve Správě ověřovatelů v sekci Správa skupin zaměstnanci s vytvořeným lokálním účtem s rolí Ověřovatel po jeho přidání do vytvořené skupiny nastavíte roli správce.
Tato osoba s rolí Správce skupiny bude moci ve webové čtečce přidávat členy skupiny, spravovat přepážky a přidávat nebo odebírat ověřovací sady. Do Správy ověřovatelů tato osoba s udělenou rolí nebude mít přístup.