Co občan potřebuje pro používání eDokladů

Začínáme

Zjistěte, co musíte mít k dispozici, pokud chcete používat aplikaci eDoklady

K provozování eDokladů potřebujete chytrý telefon s podporou Bluetooth a s fotoaparátem. V některých případech (registrace, ověření na přepážce, aktualizace údajů) může být požadován i přístup na internet pomocí wifi nebo mobilních dat. Je podporován Android od verze 10 a iOS od verze 15.

V mobilu musíte mít nainstalovanou aplikaci eDoklady pro Android nebo iOS a provést registraci. Tím automaticky do eDokladů připojíte občanský průkaz.

Výchozím internetovým prohlížečem v mobilu musí být MS Edge, Google Chrome nebo Safari. Pokud máte jako výchozí browser nastavenou jinou aplikaci, může docházet k problémům při registraci.

Také musíte mít vydaný platný český občanský průkaz. Aplikace eDoklady prozatím není určena pro cizince.

Pro správné fungování doporučujeme aplikaci stáhnout pouze přes podporované oficiální služby Google play a App Store. Aplikace nemusí fungovat správně u nepodporovaných alternativních verzí Androidu nebo po stažení z neoficiálních zdrojů (Gspace, APKPure, Aptoid a jiné).

Bude aplikace rozšířena o dark-mode?

Přidání režimu dark-mode zvažujeme v rámci dalšího rozvoje eDokladů.

Proč nejsou podporované starší verze OS Android?

V případě zařízení využívajících OS Android u aplikace eDoklady podporujeme z důvodu současných technických a bezpečnostních standardů verzi 10 a vyšší (oproti původně uváděné verzi 11 a vyšší). U starších verzí bohužel nejsme schopni zajistit plošnou kompatibilitu zařízení jako v případě novějších verzí a poskytnout tak správné fungování aplikace a uživatelský komfort.

Kdy je potřeba Bluetooth a kdy přístup na internet

Budete-li ověřování ověřovatelem s mobilní aplikací, probíhá vše přes Bluetooth a bez nutnosti přístupu na internet. Podle zákona jsou ovšem platné ty údaje, které jsou mladší než 48 hodin. Pokud jsou údaje starší než 48 hodin, ověřovatel o tom bude informován a je na něm, zda bude údaje akceptovat, nebo zda vás požádá o jejich aktualizaci. K té už je pak přístup k internetu potřeba.

Pokud pojedete do míst, kde nebude mobilní signál ani internet, zaktualizujte si před cestou vaše údaje v aplikaci otevřením aplikace, když budete připojeni k internetu.

Přístup na internet potřebujete také při registraci, při níž se zároveň automaticky připojí doklad do aplikace.

Budete-li ověřování ověřovatelem s webovou čtečkou na přepážce, vše probíhá přes internet, potřebujete tedy být online pomocí wifi sítě ověřovatele nebo mobilních dat. Bluetooth zde potřeba není.

Jaké zařízení potřebuji, abych se mohl prokazovat pomocí eDokladů?

Potřebujete mobilní telefon s operačním systémem Android (od verze 10) nebo iOS (od verze 15), vybavený funkcí Bluetooth a ideálně i biometrickým zabezpečením (otisk prstu, snímek obličeje).

Proč se údaje nepředávají rovnou v rámci QR kódu, jako to bývá u letenek nebo různých vstupenek?

Předání přes Bluetooth je výrazně bezpečnější cestou přenosu údajů. V rámci předání je přenášena i fotografie a ta by se ve slušné kvalitě do QR kódu nevešla. QR kód slouží pouze pro navázání kontaktu, veškerá další komunikace probíhá přes Bluetooth. Ověřovatel posílá žádost ověřovanému, ten posílá odpověď s údaji (nebo žádost zamítá), takže by si ověřovatel s ověřovaným neustále museli ukazovat další a další QR kódy.

Zároveň naše eDoklady technicky přibližujeme připravovanému celoevropskému projektu elektronických dokladů a implementujeme díky tomu ISO normy a další bezpečnostní prvky.

Kde můžu eDoklady použít?

Nyní můžete eDoklady využívat při komunikaci s ústředními správními úřady, to jsou zejména ministerstva. Postupně se rozšíří i na další místa, vizte článek Přehled míst, kde lze eDoklady použít.

Jak zablokuji eDoklady, pokud mi telefon někdo ukradne?

V případě ztráty nebo krádeže telefonu můžete v Portálu občana odpojit aplikaci eDoklady, čímž se zruší vaše registrace v tomto zařízení a nikdo se do aplikace nedostane.

Můžu mít v eDokladech i občanky svých blízkých osob?

Ne, zatím není možné mít v eDokladech občanky svých dětí, partnera ani dalších blízkých osob.

Můžu instalovat eDoklady na rootnutý nebo jailbreaknutý telefon?

Instalace mobilní aplikace eDoklady na mobilní zařízení, kde byl proveden jailbreak nebo root telefonu, je podmínkami užití mobilní aplikace vysloveně zakázáno.

Rootnutý nebo jailbreaknutý mobil znamená, že uživatel má plný administrátorský přístup ke všem funkcím telefonu, k systémovým souborům a k nastavením, která jsou obvykle pro běžné uživatele nedostupná. To umožňuje instalovat neautorizované aplikace z neoficiálních zdrojů, měnit pokročilá nastavení a přizpůsobovat chování operačního systému. Zároveň to ale znamená značné bezpečnostní riziko.

Na takto upraveném telefonu se obecně nedoporučuje používat mobilní bankovnictví a jiné finanční aplikace, aplikace pro dvoufaktorové přihlašování, komunikační aplikace a aplikace, na nichž uživatel pracuje s citlivými osobními údaji. Vzhledem k možnosti instalovat do telefonu aplikaci, která nebyla autorizována a pochází z neověřeného zdroje, může být telefon snadno infikován malwarem či jiným škodlivým softwarem a potenciální útočník může lehce zneužít informace z telefonu a získat přístup např. k bankovnímu účtu uživatele.

Mít na takovémto telefonu eDoklady by mohlo potenciálnímu útočníkovi zpřístupnit jakékoli vaše osobní údaje včetně rodného čísla nebo čísla občanky a hrozilo by například:

  • použití údajů z vaší občanky k vytváření falešných identit pro podvodné činnosti
  • otevření bankovních účtů pro praní peněz a jiné nelegální transakce
  • vydání kreditní karty na vaše jméno a nabrání obrovských dluhů
  • uzavírání smluv vaším jménem (mobilní tarify, nebankovní půjčky, nájemní smlouvy)
  • zneužití vaší identity na sociálních sítích (vydávání se za vás a získávání dalších informací od vašich známých)
  • falšování dokumentů (pas, řidičský průkaz a podobně)
  • prodej vašich osobních údajů na černém trhu a jejich použití pro zločinné aktivity