Průvodce pro soukromé osoby a nestátní organizace
Správce
Začínáme
Registrace ověřovatele
Aby váš subjekt jako ověřovatel mohl začít ověřovat klienty s využitím aplikace eDoklady pomocí mobilní nebo webové aplikace, je nutné nejprve provést registraci vaší organizace do Správy ověřovatelů pomocí vaší datové schránky typu právnická osoba (PO) nebo typu podnikající fyzická osoba (PFO) a to v roli oprávněná osoba nebo administrátor. Registrace pomocí pověřené osoby není možná.
Pro správu eDokladů a mobilní ověřovací aplikace:
Pro správu webové ověřovací aplikace:
Ve Správě ověřovatelů zajišťuje Správce registraci své organizace, nastavení tzv. Lokálních účtů pro své zaměstnance k přístupu do ověřovacích aplikací, generování jednorázových kódů pro mobilní aplikace, (pokud budete využívat mobilní aplikaci k ověřování bez registrace zaměstnance prostřednictvím datové schránky nebo lokálního účtu) nebo konfiguraci API. Naopak ve webové ověřovací aplikaci nastavuje Správce virtuální přepážky a sady údajů organizace.
Nastavení přístupu zaměstnancům přes lokální účet
Nově přibyla v aplikaci sprava.edoklady.gov.cz možnost zřízení lokálního účtu s přístupem do ověřovacích aplikací eDoklady. Jako přihlášený správce můžete nezávisle na vytvoření párovacího kódu pro registraci do mobilní aplikace vytvořit pro své zaměstnance unikátní přístupové účty do ověřovacích aplikací eDoklady v roli Ověřovatel nebo Správce.
Přesný postup najdete v článku Nastavení lokálního účtu.
Možnosti ověření
Na přepážkách budou pravděpodobně vaši zaměstnanci využívat webovou čtečku a bude jim stačit stolní počítač nebo notebook s rolí a přístupem přes vytvořený lokální účet a tiskárna (stačí černobílá) pro vytisknutí QR kódu nebo displej pro jeho zobrazení, a ideálně wifi pro připojení občanů bez mobilních dat.
Váš subjekt jako ověřovatel dále může využít mobilní aplikaci eDoklady, kam se registrujete pomocí datové schránky, zřízeného lokálního účtu nebo vytvořeného párovacího kódu ze Správy ověřovatelů.
Jako mobilní čtečku lze využít libovolný chytrý telefon, který má operační systém Android ve verzi 10 a vyšší (např. Samsung, atd.) nebo iOS ve verzi op. systému 15 a vyšší (iPhone). Dále je potřeba, aby telefon uměl tzv. Bluetooth Low Energy a měl k dispozici fotoaparát. Pro správné fungování mobilní aplikace doporučujeme aplikaci stáhnout pouze přes podporované oficiální služby Google play a App Store. Aplikace nemusí fungovat správně u nepodporovaných alternativních verzí Androidu.
Obě varianty jsou rovnocenné, záleží čistě na vašem vybavení – zda máte k dispozici mobily nebo PC a na přístupech přes vytvořený lokální účet (zde potřebujete mít přidělenou roli Ověřovatel nebo Správce).
Je tedy na vašem subjektu, jaký způsob ověření si vyberete, a který pro vás bude vhodnější. Je možné samozřejmě používat i oba způsoby ověření.
Více informací se dozvíte na stránkách:
Kde nalezneme harmonogram k zavedení eDokladů pro ověřovatele?
Můžeme jako firma začít využívat ověřovatelskou část mobilní aplikace hned od začátku spuštění eDokladů?
Ano, mobilní aplikace eDoklady včetně ověřovatelské části je od začátku dostupná všem.
Je možné eDoklady propojit přes API s naším informačním systémem?
Pro zájemce zejména ze stran vývojářů jsme sepsali informace o API eDokladů a odpovědi na nejčastější dotazy.
Kam se máme jako ověřovatel obrátit v případě problému?
Vyplňte formulář podpory, kde popíšete svůj problém
Kde najdeme podrobnější informace pro ověřovatele?
Jsou podporovány tablety v případě mobilní čtečky?
V tuto chvíli bohužel není mobilní ověřovací aplikace eDoklady podporovaná pro tabletová zařízení. V případě tohoto scénáře ověření doporučujeme mobilní ověřovací aplikaci používat u chytrého telefonu s OS Android od verze 10 nebo iOS od verze 15.
U tabletu nebo notebooku nyní doporučujeme jako optimální způsob ověření používat scénář mobil to desktop přes webovou čtečku ověřovatele plně v online režimu (např. přes wifi nebo data) mezi ověřovanou osobou a ověřovatelem.
Je možné provést ověření osoby přes eDoklady i bez fyzické přítomnosti ověřovatele?
Dle platné legislativy totožnost nebo jinou skutečnost lze digitálním stejnopisem průkazu prokázat pouze za současné fyzické přítomnosti prokazujícího a ověřujícího nebo fyzické osoby, která je oprávněna za ověřujícího jednat.